Dodano: 24.09.2018 r.
Zarobki polskich taksówkarzy należą do dość niskich, jeżeli pod uwagę weźmie się czas, jaki spędzają w pracy. Często przez cały dzień wykonują jedynie kilka kursów, a większość czasu stoją bezczynnie na parkingu. Na jakie wynagrodzenie mogą liczyć polscy kierowcy taxi?
Taksówkarze zarabiają najlepiej w dużych miastach
Najwyższe zarobki mają taksówkarze z 20 największych polskich miast - według raportu Sieć Taxi 19 123 aż 80 procent wszystkich zleceń jest realizowanych właśnie tam. Szacuje się, że pensja taksówkarza jest niższa co najmniej o połowę niż jego miesięczne obroty. W Warszawie obroty kierowcy w ciągu miesiąca mogą sięgnąć nawet 12 tysięcy złotych, jednak aż połowa obrotu to wydatki. Taksówkarze prowadzą własną działalność gospodarczą, dlatego co miesiąc odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne i podatek dochodowy, a także ponoszą wiele innych kosztów. Są to między innymi: zakup paliwa, zakup ubezpieczeń, koszty badań lekarskich, napraw samochodu i przystosowania pojazdu do prowadzenia działalności. Ponadto zrzeszeni taksówkarze są zobowiązani do pokrywania kosztów współpracy z korporacją - bywa, że jest to nawet 1000 złotych miesięcznie. Po odliczeniu wszystkich wydatków, kierowcy pozostaje około 3000-6000 złotych na rękę. Zarobek może być jednak o wiele niższy, jeżeli dojdzie do awarii samochodu i konieczne będzie poniesienie kosztów jego naprawy. Ponadto straci się możliwość zarabiania na co najmniej kilka dni, a obroty miesięczne będą niższe.
Wysokie koszty prowadzenia działalności
Ze względu na wysokie koszty prowadzenia działalności jako taksówkarz, wiele kursów jest realizowanych na granicy opłacalności. Wielu kierowców wybiera ten zawód ze względu na chęć dorobienia do emerytury lub etatu, gdyż wtedy znika konieczność odprowadzania Taksówkarze skarżą się, że szczególnie uciążliwe jest dla nich opłacanie wysokich składek na ubezpieczenie. Towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają w Polsce pokrywania kosztów składek, których wysokość wynosi na rok nawet 4000 złotych. Znacznie mniej płaci się za ubezpieczenia taksówek choćby w Wielkiej Brytanii, gdzie można wykupić
https://www.taxiinsurer.co.uk/taxi-insurance/.
Sporo kosztuje także samo przystosowanie auta do prowadzenia działalności. Kierowca na własną rękę montuje tachograf, koguta na dachu oraz kasę fiskalną. Dodatkowo korporacja taksówkarska może wymagać od niego posiadania auta o określnej klasie i roczniku. W przypadku niedotrzymania tego warunku, sieć może zerwać współpracę i tym samym obniżyć znacząco zarobki taksówkarza.